Projekt: „Doposażenie pracowni Liceum Sztuk Plastycznych w Zespole Szkół Rzemiosł Artystycznych im. Stanisława Wyspiańskiego w Jeleniej Górze”
W grudniu 2024 roku, mając na uwadze liczne potrzeby w zakresie konieczności systematycznego unowocześniania bazy dydaktycznej szkół ponadpodstawowych, pracownicy Referatu Realizacji Projektów w Wydziale Edukacji - zainicjowali realizację kolejnego pomysłu wspierającego „Rzemiosła”. Projekt pt.: „Doposażenie pracowni Liceum Sztuk Plastycznych w Zespole Szkół Rzemiosł Artystycznych im. Stanisława Wyspiańskiego w Jeleniej Górze” znalazł się na ścieżce wdrożenia do budżetu Miasta Jelenia Góra na rok 2025.
Projekt o wartości 273 750,- zł wspófinansowany w kwocie 219 000,- zł przez Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, będąc elementem programu „Infrastruktura szkolnictwa artystycznego” został zakwalifikowany do realizacji w ramach naboru „Infrastruktura szkolnictwa artystycznego 2025”. Zaangażowanie Miasta Jelenia Góra oszacowane jest wysokością wkładu własnego w kwocie 54 750,- zł. Czas trwania projektu przewidywany jest do końca bieżącego roku. Doposażenie pracowni specjalistycznych szkoły z ponad stuletnią tradycją, bo założonej w 1902 r. przyniesie korzyści placówce zwiększając atrakcyjność oferty edukacyjnej. Doposażenie pracowni w specjalistyczny sprzęt, umożliwi uczniom doskonalenie umiejętności w różnych dziedzinach artystycznych. Przygotuje ich także lepiej do dalszego procesu edukacyjnego. Działania projektowe oraz zakupy sprzętu przyczynią się do poprawy warunków kształcenia w liceum, co jest bardzo cenne dla szkoły, która odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu lokalnej tożsamości kulturowej oraz w pielęgnowaniu rzemiosła artystycznego regionu. Realizację projektu można zakwalifikować jako unikalne przedsięwzięcie, łączące poszanowanie lokalnych tradycji z nowoczesnym podejściem do edukacji artystycznej.
Projekt skierowany jest do uczniów Liceum Sztuk Plastycznych, którzy w roku szkolnym 2025/2026 rozpoczną lub będą kontynuować naukę na różnych kierunkach kształcenia artystycznego. Pośród 98 uczniów uczęszczających do szkoły dziesięcioro z nich posiada orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, przy czym sześcioro z nich – orzeczenia o niepełnosprawności. Wzmacnianie kompetencji kluczowych oraz integrowanie poprzez sztukę dotyczyć będzie także uczniów pochodzących z Ukrainy. Intencją działań projektowych jest tworzenie nowoczesnych przestrzeni do pracy twórczej oraz zapewnienie dostępu do profesjonalnych narzędzi i materiałów. Przyczyni się to znacząco do podniesienia jakości nauczania, wsparcia uczniów w realizacji ich artystycznych wizji przygotowując jednocześnie do podjęcia studiów na uczelniach artystycznych, pozwoli także sprostać wysokim wymaganiom szkół wyższych stawianym kandydatom na wejściu. W zespole odpowiedzialnym za realizację projektu pracują wykwalifikowani i doświadczeni pedagodzy, którzy mają bogate doświadczenie w pracy z uczniami o różnorodnych potrzebach. Planowane wyposażenie pracowni plastycznych zostało starannie wybrane z myślą o zróżnicowanych potrzebach uczniów, którzy posiadają odmienne zainteresowania i umiejętności artystyczne. Wprowadzenie różnorodnych narzędzi i materiałów do zajęć z rzeźby, snycerstwa, malarstwa i historii sztuki pomoże uczniom w rozwijaniu swoich artystycznych talentów. Dzięki temu będą mogli lepiej wyrażać siebie i tworzyć unikalne dzieła sztuki. Uczniowie będą mieli niepowtarzalną okazję promować bogactwo kultury poprzez sztukę. Ekspozycje prac uczniów, organizowane w nowoczesnym i przyjaznym środowisku będą służyć jako platforma, na której młodzi artyści będą mogli dzielić się swoim spojrzeniem artystycznym oraz doświadczeniami w środowisku.
Kompleksowe wyposażenie pracowni w niezbędne narzędzia, sprzęt i materiały, umożliwi realizację zróżnicowanych działań plastycznych w obrębie takich dziedzin jak snycerstwo, grafika warsztatowa, rzeźba, szkło artystyczne oraz multimedia. W zakresie snycerstwa kluczowym elementem będzie zakup dłut snycerskich, pobijaków oraz noży, które umożliwią uczestnikom eksperymentowanie z rzeźbą w drewnie. Zajęcia z tego zakresu będą nie tylko nauką technik, ale również rozwijaniem wyobraźni przestrzennej i zdolności manualnych. Uczestnicy będą mieli okazję tworzyć własne projekty, co przyczyni się do ich osobistego rozwoju artystycznego oraz zrozumienia procesu twórczego. W aspekcie rzeźby planowany zakup koła garncarskiego oraz narzędzi do modelowania gliny otworzy nowe możliwości pracy z ceramiką oraz innymi materiałami rzeźbiarskimi. W obszarze szkła artystycznego zakup niezbędnych narzędzi, takich jak nóż do cięcia szkła, ściernice do szlifierek oraz piła do cięcia szkła, umożliwi pracę z tym wyjątkowym materiałem. Zajęcia z zakresu artystycznego rzemiosła szklarskiego będą obejmować nie tylko techniki cięcia i szlifowania, ale także wprowadzenie do technik fusingu i malowania na szkle. Oprócz sprzętu specjalistycznego dedykowanego poszczególnym pracowniom, wnioskodawca planuje zakup ekranów wystawienniczych do ekspozycji prac uczniów, ścianek prezentacyjnych do organizowania wystaw i prezentacji oraz siatek ekspozycyjnych do zawieszania prac uczniów. Tego rodzaju wyposażenie znacząco wpłynie na możliwości promowania twórczości uczniów i działalności szkoły oraz możliwości organizacji różnorodnych wydarzeń artystycznych. Ostatnim, ale niezwykle istotnym obszarem, są multimedia, fotografia oraz projektowanie. Zakup aparatów fotograficznych, lamp oświetleniowych, rzutnika multimedialnego, laminatora oraz drukarki 3D stworzy możliwości do realizacji różnorodnych projektów w tym zakresie. Uczestnicy będą mieli szansę na naukę podstaw fotografii, obsługi sprzętu multimedialnego, a także na rozwinięcie umiejętności projektowania graficznego.
Projekt ma na celu nie tylko zakup nowego wyposażenia do pracowni oraz wspieranie innowacyjności w nauczaniu przedmiotów artystycznych i specjalizacji artystycznych, ale także stworzenie inspirującego i dynamicznego środowiska artystycznego, które będzie wspierać rozwój uczniów na wielu płaszczyznach, promując tym samym kulturę i sztukę w regionie. Zwiększenie potencjału szkoły przyczyni się do rozwoju deficytowych kompetencji pracowników w regionie, poprawy funkcjonowania lokalnego rynku pracy i zwiększenia rozpoznawalności szkoły wśród absolwentów szkół podstawowych, a także pozwoli sprostać wymaganiom szkół wyższych.
Zadanie: „Doposażenie pracowni Liceum Sztuk Plastycznych w Zespole Szkół Rzemiosł Artystycznych im. Stanisława Wyspiańskiego w Jeleniej Górze” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.