Deklaracja dostępności
Urząd Miasta Jelenia Góra zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony
- Data publikacji strony internetowej: 9
- Data ostatniej istotnej aktualizacji: 28
Stan dostępności cyfrowej
Ta strona internetowa jest częściowo zgodna z załącznikiem do ustawy o dostępności cyfrowej z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności i wyłączeń wymienionych poniżej.
Niedostępne treści
Niezgodność z załącznikiem
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
1. Część materiałów została opublikowana na stronie internetowej przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
2. Niektóre dokumenty zostały zamieszczone jako skany.
3. Nie wszystkie elementy nietekstowe (grafiki, zdjęcia) mają dodany tekst alternatywny lub opisy treści.
Przygotowanie deklaracji dostępności
- Data ostatniego przeglądu deklaracji:
- Data sporządzenia deklaracji:
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez Urząd Miasta Jelenia Góra.
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Skróty klawiszowe
Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
Strona została zaprojektowana tak, aby jak największa liczba użytkowników mogła z niej swobodnie korzystać używając różnych systemów operacyjnych i różnych przeglądarek. Możliwa jest też zmiana wielkości czcionki tekstu w opublikowanych artykułach za pomocą mechanizmów wbudowanych w przeglądarki.
Oprócz myszki po witrynie można się poruszać za pomocą klawiatury. Klawisz "TAB" przesunie fokus do każdej z opcji nawigacji lub linków na ekranie. Kombinacja klawiszy Shift+TAB cofnie fokus na poprzedni element nawigacji. Naciskając Enter nastąpi przejście do zaznaczonego odnośnika. Używając strzałek "w dół" i "w górę" można przewijać stronę.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Koordynator ds. Dostępności w Urzędzie Miasta Jelenia Góra
Tomasz Dumycz - Naczelnik Wydziału Obsługi Urzędu
Dane kontaktowe tel. 757546144, mail: tdumycz@jeleniagora.pl.
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o informację. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Każdy ma prawo wystąpić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- swoje imię i nazwisko,
- swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail),
- dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Link do strony Rzecznika Praw Obywatelskich (Link otwierany w nowym oknie)
Pozostałe informacje
Aplikacje mobilne
Ministerstwo Cyfryzacji udostępnia następujące aplikacje mobilne: mObywatel w wersji dla systemu Android mObywatel w wersji dla systemu iOS.
Miasto Jelenia Góra udostępnia następujące aplikacje mobilną: Jeleniogórska Karta Mieszkańca w wersji dla systemu Android oraz Jeleniogórska Karta Mieszkańca w wersji dla systemu iOS.
Dostępność architektoniczna
1. ul. Plac Ratuszowy 58 - budynek główny - Ratusz
Budynek jest dostępny dla osób na wózkach. Od strony ul. 1-go Maja znajduje się podjazd dla osób z niepełnosprawnością, poruszających się na wózkach, budynek jest wyposażony w windę – (dźwig typu Home Lift ) umożliwiający dostęp do I piętra oraz do II piętra budynku. Przed budynkiem wyznaczone są dwa miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością. Przy wejściu od ul. 1 Maja zamontowano poręcze i uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom z dysfunkcjami ruchowymi.
Toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością - toaleta zlokalizowana na parterze budynku.
W nieruchomości zorganizowana jest informacja na parterze w holu głównym obsługująca budynek ratusza oraz przybudówkę ratusza.
Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.
2. ul. Plac Ratuszowy 58 – przybudówka Ratusza
Budynek jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach jedynie na poziomie parteru. Od strony ul. 1-go Maja znajduje się wejście bez barier dla osób z niepełnosprawnością, wejście drugie zlokalizowane jest od strony Placu Ratuszowy, do którego prowadzi podjazd dla osób z niepełnosprawnością. Przy wejściu zamontowano poręcze ułatwiające poruszanie się osobom z dysfunkcjami ruchowymi.
Toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością - toaleta zlokalizowana na parterze budynku.
Przed budynkiem wyznaczone jest miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością.
Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.
3. ul. Okrzei 10
Budynek jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach. Od strony zaplecza budynku – wjazd przez bramę - lewy szczyt budynku, znajduje się parking dla klientów Urzędu Miasta.
Na parkingu zlokalizowane są dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością, w bliskiej odległości od windy umożliwiającej dostępność do każdą konsygnację budynku.
Do windy można się dostać bezpośrednio z parkingu budynku.
Przy wejściu od ulicy Okrzei zamontowano poręcze i uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom z dysfunkcjami ruchowymi.
Toaleta dla osób z niepełnosprawnością znajduje się na pierwszym piętrze budynku.
Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
4. ul. Ptasia 2-3
Budynek jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach jedynie na poziomie parteru.
Od strony ul. Ptasiej znajduje się wejście do którego prowadzi podjazd dla osób z niepełnosprawnością. Przy wejściach zamontowano poręcze i uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom z dysfunkcjami ruchowymi oraz system FON (fakturowych oznaczeń nawierzchni).
Toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością - zlokalizowana na parterze budynku w korytarzu na wprost wejścia do budynku.
Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem,
5. ul. Ptasia 6A
Budynek jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach jedynie na poziomie parteru. Wewnątrz budynku znajduje się podjazd dla osób z niepełnosprawnością, z zamontowanymi poręczami ułatwiającymi poruszanie się osobom z dysfunkcjami ruchowymi oraz system FON (fakturowych oznaczeń nawierzchni).
6. ul. Sudecka 29
Budynek jest dostępny dla osób poruszających się na wózkach jedynie na poziomie parteru. Od strony ul. Ptasiej znajduje się wejście bez barier dla osób poruszających się na wózkach. Wejścia od strony ul. Sudeckiej i Ptasiej zostały wyposażone w system FON.
Toaleta dostępna dla osób z niepełnosprawnością - zlokalizowana na parterze budynku w korytarzu na wprost wejścia od strony ul. Ptasiej.
Przed wejściem od strony ul. Ptasiej wyznaczone jest miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością.
Przy wejściach oraz w ciągach komunikacyjnych zamontowano poręcze i uchwyty ułatwiające poruszanie się osobom z dysfunkcjami ruchowymi.
Do budynku można wejść z psem asystującym i z psem przewodnikiem.
W nieruchomości zorganizowana jest informacja na parterze w holu głównym części budynku A.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
- Wnioskowanie o tłumacza polskiego języka migowego (PJM) online : BRAK
- Informacja o naszej działalności w języku migowym (PJM)
Tablice informacyjne
Tablice informacyjne zawierające informacje o mieszczących się w danym budynku wydziałach znajdują się przy wejściach do wszystkich budynków Urzędu. Zostały wykonane w matowym wykończeniu wraz z warstwą antyrefleksyjną. Informacje zostały zapisane czcionką bezszeryfową, a wielkość liter została dostosowana do odległości, z jakiej ma zostać odczytany napis. Tablice zostały wykonane z zachowaniem kontrastu min 60 LRV.
Tabliczki przydrzwiowe
Tabliczki informacyjne przy pokojach zostały wykonane w matowym wykończeniu wraz z warstwą antyrefleksyjną i zamontowane na odpowiedniej wysokości umożliwiającej swobodne ich odczytanie również przez osoby poruszające się na wózkach oraz umożliwiające odczytanie przez osoby niedowidzące i słabo widzące. Tabliczki zostały wykonane z zachowaniem kontrastu min 60 LRV i mają zaokrąglone brzegi. Informacje zostały zapisane czcionką bezszeryfową oraz zawierają kody QR, które kierują do danych informacyjnych dotyczących wydziału.
Piktogramy
Piktogramy wraz z napisami w języku Braille’a zostały wykonane z materiału antyrefleksyjnego w formie naklejki z zaokrąglonymi rogami. Odpowiednie piktogramy zostały umieszczone przy wejściach do budynków Urzędu, w windach, przy pokojach oraz w ciągach komunikacyjnych.
Tyflomapy
Dla każdej kondygnacji zostały wykonane mapy tyflograficzne z rozkładem pomieszczeń w budynkach Urzędu. Takie dotykowe plany zawierają wypukłe rozkłady pomieszczeń i ich numerację oraz oznaczenia w języku Braille’a. Mapy znajdują się do pobrania z punktach informacyjnych znajdujących się w budynkach Urzędu przy ul. Sudeckiej 29 i Plac Ratuszowy 58. Taka forma planu tyflograficznego ma na celu umożliwienie klientowi zapoznanie się z rozkładem pomieszczeń przed wizytą w Urzędzie, w dogodnych dla siebie warunkach.
Pętle indukcyjne
Przenośne pętle indukcyjne, ułatwiające komunikację i obsługę klienta słabosłyszącego i niedosłyszącego są wykorzystywane głównie w Wydziałach Komunikacji, Obsługi Klienta, Spraw Społecznych, Zdrowia i Organizacji Pozarządowych oraz Urzędzie Stanu Cywilnego (4 lokalizacje), a także w każdym budynku Urzędu Miasta, w którym aktualnie wystąpi taka potrzeba.
Mobilne standy informacyjne
1. Interaktywny infokiosk znajdujący się na parterze budynku Przybudówki Ratusza stanowi ułatwienie osobom z problemami poznawczymi czy z osobami z niepełnosprawnością poruszanie się po usługach Urzędu. Stand multimedialny wyposażony został w najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, które w nieskomplikowany i wygodny sposób pozwala z niego korzystać osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, niewidomym, słabowidzącym, niesłyszącym. Infokiosk posiada monitor oraz klawiaturę posiadającą wypukłe znaki brajlowskie.
2. Multimedialne standy informacyjne znajdują się na parterze budynków Urzędu w następujących lokalizacjach: Ratusza – Pl. Ratuszowy 58, Sudecka 29, Centrum Obsługi Klienta – Ptasia 6A. Infokiosk wyświetla filmy o podstawowych usługach w Urzędzie Miasta tłumaczone na język migowy, filmy promocyjne, m.in. z zakresu kalendarza miejskich imprez, turystyki, czy bezpieczeństwa.
Jednorodny system kolejkowy
Jednolity system kolejkowy obejmuje wydziały Urzędu: Urząd Stanu Cywilnego, Wydział Komunikacji i Centrum Obsługi Klienta. Klient ma możliwość rezerwacji kolejki na stronie BIP Urzędu oraz poprzez wybranie sprawy na biletomacie. Biletomaty zostały przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, mają możliwość zmiany kontrastu wyświetlanych treści na ekranie, podświetlone przyciski opisane alfabetem Braille’a (przywołanie pracownika, wygenerowanie biletu i informacji głosowej), wbudowane głośniki w celu przekazywania informacji dźwiękowej o pobranym numerze oraz wybranej kolejce. Biletomaty znajdujące się w Urzędzie Stanu Cywilnego i Centrum Obsługi Klienta mają wbudowaną pętlę indukcyjną.