baner

Autor: redakcja UMJG

22.6.2023 - 11:39

SP11 wśród finalistów konkursu: Budżet. Plan do działania!

„Finansoaktywni” to program edukacyjny dla uczniów klas V-VIII szkół podstawowych organizowany przez Ministerstwo Finansów od 2015 roku. Tematyka skupia się wokół zagadnień związanych ze światem finansów, budżetem i podatkami.

W ciągu 8 lat program dotarł do blisko 5 tys. szkół w całej Polsce. W tegorocznej edycji w lekcjach o budżecie wzięło udział ponad 58 tys. uczniów z prawie 1000 szkół w całej Polsce. Do placówek edukacyjnych zostały wysłane 525 zestawy edukacyjne. W roku szkolnym 2022/2023  odbyła się już jego  VIII edycja,  której misja brzmi: Budżet. Plan do działania!  Tegorocznym zadaniem konkursowym było stworzenie projektu inwestycji realizowanej w ramach budżetu obywatelskiego oraz przygotowanie planu jej promocji w szkole Do projektu zgłosiło się prawie 1000 szkół. Uczniowie zapoznawali się z pojęciem budżetu – od rodzinnego do budżetu państwa oraz dowiedzieli się, w jaki sposób mogą uczestniczyć w planowaniu wydatków. Patronat honorowy nad tegoroczną edycją objął Minister Edukacji i Nauki.

Szkoła Podstawowa nr 11 przystąpiła do niego po raz pierwszy.

Program realizował zespół który tworzyli koordynator Jadwiga Chałupka i uczniowie Nikodem Trusewicz, Konstanty Trusewicz kl. 7   i Zofia Sokal kl. 8.

Nasz projekt nosił tytuł „Plac zabaw dla większych dzieci” .

Na lokalizację wybraliśmy plac pozostały po placu zabaw dla klas 1 – 3.

Po wielu poszukiwaniach wybraliśmy 6 najciekawszych urządzeń dostosowanych do wieku i wagi odbiorcy docelowego. Wybraliśmy potencjalnego wykonawcę i skierowaliśmy do niego zapytanie ofertowe. W ramach oferty wykonawca przedstawił kosztorys i wizualizację uwzględniającą istniejące warunki. Projekt bardzo nam się spodobał. Niestety, kosztorys znacznie przekraczał 150 000 przeznaczone na realizację przedsięwzięcia, co zmusiło zespół do jego  modyfikacji.

Przedsięwzięciu cały czas patronowała Pani Dyrektor, która wspierała nasze działania i zaoferowała pomoc w pozyskaniu brakującej kwoty.

W celu promowania projektu zaplanowano i zrealizowano wiele działań.  Przeprowadzone zostały lekcje w wybranych klasach i warsztaty w klasie 7p pt. „Posiedzenie rządu”. Przeprowadzono sondę dotyczącą zasadności  istnienia placu zabaw.  Inicjatywa wszystkim się spodobała. 

Mamy nadzieję, że uda nam się zainteresować władze miasta tym projektem. Jego realizacja pozwoliłaby wzbogacić życie szkolne uczniów, zachęcić ich do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Miejsce to mogłoby stać się miejscem spotkań i nawiązywania znajomości w prawdziwym życiu.

Sporządziliśmy sprawozdanie i czekaliśmy na wyniki.

30 maja dowiedzieliśmy się, że nasz projekt zyskał uznanie i znaleźliśmy się w gronie 10 laureatów.

7 czerwca oficjalnie otrzymaliśmy zaproszenie na dwudniową wycieczkę, w czasie której odbył się finał konkursu w Ministerstwie Finansów w Warszawie, podczas którego zostaliśmy nagrodzeni: Były to bezprzewodowe głośniki i smart bandy, czytniki e-booków i inne upominki. Wielką atrakcją był występ Macieja Piskorza, iluzjonisty, YouTubera i TikTokera i zwiedzanie Ministerstwa Finansów oraz Muzeum Pieniądza.

Podczas gali finałowej uczniowie mieli szansę zaprezentować swoje projekty, opowiedzieć o swoich inspiracjach oraz o tym, czego nauczyli się podczas realizacji założeń programu. Nagrody i dyplomy zespołom wręczyli Sebastian Skuza, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów oraz Katarzyna Szweda, Dyrektor Generalny.

informacje: https://finansoaktywni.pl/aktualnosci/


Zdjęcia w albumie: https://photos.app.goo.gl/8YGwZ2kJAMpU2uae8