Ranking Szkół Ponadpodstawowych "Perspektyw" 2021
Opublikowano najnowszy Ranking Liceów oraz Ranking Techników czasopisma „Perspektywy”. Jak wypadły jeleniogórskie szkoły?
Wśród liceów ogólnokształcących na 9. miejscu w województwie dolnośląskim uplasowało się I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego, zajmując jednocześnie 141. miejsce w kraju (spadek z miejsca 128 w roku ubiegłym). Szkoła utrzymuje się od wielu lat w pierwszej dziesiątce liceów na Dolnym Śląsku.
Przed jeleniogórskim I LO uplasowały się jedynie szkoły wrocławskie i (na szóstym miejscu) – II Liceum Ogólnokształcące im Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu.
Wysokie miejsce w zestawieniu szkoła zawdzięcza bardzo dobrym wynikom egzaminu maturalnego, którego zdawalność wynosiła 98,2%. Wpływ na lokatę miało także uzyskanie przez uczennicę I LO Annę Cybulską rekomendacji do finału Olimpiady Filozoficznej oraz zdobycie przez dwoje uczniów (Agatę Rogoś i Michała Mańkowskiego) tytułów finalistów Olimpiady Literatury i Języka Polskiego.
II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida zajęło 49. miejsce na Dolnym Śląsku i 724. w kraju (spadek z 404 miejsca w roku ubiegłym). Słabszy wynik w rankingu można tłumaczyć niższymi jak w ubiegłym roku wynikami matur, jak również uwarunkowaniami wynikającymi z pandemii. Zmieniły się między innymi zasady ogólnopolskich olimpiad wiedzy, których wyniki były brane pod uwagę przy układaniu rankingu „Perspektyw”. W olimpiadach nie wyłaniano laureatów. W minionym roku kończyły się one ogłoszeniem finalistów. W „Norwidzie” było ich trzech. Ważne, że w trudnym czasie młodzież uzyskała relatywnie dobre wyniki egzaminu dojrzałości, co potwierdzają wskaźniki Edukacyjnej Wartości Dodanej. „Norwid” według wyników EWD, lokuje się na wykresach w obszarach szkół sukcesu w wielu przedmiotach, co pozwala mieć pozytywne nadzieje na przyszłość.
W Rankingu Techników 2021 najwyżej z jeleniogórskich szkół sklasyfikowano technikum w Zespole Szkół Ekonomiczno – Turystycznych – na 12. miejscu w województwie dolnośląskim. Szkoła ta poprawiła swoją pozycję z ubiegłorocznej, 408-ej w kraju na 346. pozycję w roku obecnym (o 62 miejsca!). Spośród jeleniogórskich techników „Ekonom” uzyskał najwyższy wskaźnik – 48,61, na który niewątpliwie wpływ miały wyniki egzaminów zewnętrznych (matura i egzaminy zawodowe) oraz zakwalifikowanie się dwóch uczennic do etapu centralnego Olimpiady Wiedzy o Turystyce.
Kilka miejsc dalej, bo na 15. pozycji, usytuowało się technikum w Zespole Szkół Elektronicznych (374. miejsce w kraju, rok wcześniej zajęło miejsca poza pierwszą 500-tką). Do dobrego wyniku szkoły, przyczynili się uczniowie, ale i nauczyciele, którzy intensywnie mobilizowali swoich podopiecznych do coraz większego wysiłku a także do udziału w różnych formach współzawodnictwa przedmiotowego.
Na 19. miejscu w województwie uplasowało się technikum w Zespole Szkół Technicznych „Mechanik”, uzyskując 417. miejsce w kraju. To bardzo dobry wynik tym bardziej, że w szkole uczy się 900 uczniów i trudniej jest osiągnąć wysokie średnie wyniki niż w małych kameralnych szkołach, skupiających uczniów w mniej licznych klasach. W egzaminach zawodowych – „Mechanik” jest najlepszy.
Zauważalny jest dynamiczny marsz w górę trzech wymienionych wyżej techników.
Warto odnotować, że na 67. miejscu w województwie dolnośląskim znalazło się technikum w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych. Pozostałe technika w mieście nie zakwalifikowały się do rankingu w ogóle.
– Pedagogom i uczniom szkół, które zostały objęte rankingową klasyfikacją, a zwłaszcza tym, które zajęły w niej wysokie miejsca należy się szczególne uznanie – powiedział Paweł Domagała, naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta w Jeleniej Górze. – Życzę im dalszego rozwoju oraz utrzymania wysokich i zdobywania coraz wyższych pozycji względem innych podobnych placówek w kraju.
Ranking Liceów i Ranking Techników uwzględniają szkoły dla młodzieży (bez szkół specjalnych i szkół dla dorosłych), w których maturę zdawało (w czerwcu 2020 roku) minimum 12 maturzystów, przystępujących do tego egzaminu po raz pierwszy. Średnie wyniki z języka polskiego i matematyki zdawanych obowiązkowo nie mogły być niższe niż 0,75 średniej krajowej w liceach.
Licea ogólnokształcące zostały ocenione na podstawie trzech kryteriów. Są to: sukcesy w olimpiadach (stanowi 25% wyniku), wyniki matur z przedmiotów obowiązkowych (30%), wyniki matur z przedmiotów dodatkowych (45%).
Technika zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów: sukcesy w olimpiadach stanowią 20%, matura z przedmiotów obowiązkowych 20%, matura z przedmiotów dodatkowych 30%, egzamin zawodowy 30%. Wskaźnik obliczany jest jako liczba uzyskanych przez uczniów szkoły tytułów zawodowych w stosunku do liczby absolwentów.
Warto przeanalizować szczegółowe dane, dotyczące metodologii tworzenia wspomnianych rankingów. Wszelkie porównania między szkołami i inne informacje między innymi znaleźć można klikając w poniższe linki:
– https://2021.licea.perspektywy.pl/rankings/ranking-dolnoslaski
– https://2021.technika.perspektywy.pl/rankings
Wnikliwa lektura stron z adresem powyżej zamieszonych linków może być cennym źródłem informacji dla uczniów, którzy stoją przed podjęciem ważnej decyzji o wyborze szkoły.