Jeleniogórska Cerkiew po remoncie
Zakończono prace przy odnawianiu elewacji oraz prace malarskie wewnątrz Cerkwi pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Jeleniej Górze. Tak duży remont wykonano po raz pierwszy od 20 lat. Dziś odbył się odbiór Konserwatora Zabytków oraz podmiotów towarzyszących.
Ks. Bazyli Sawczuk, proboszcz parafii prawosławnej św. Apostołów Piotra i Pawła w Jeleniej Górze nie ukrywa zadowolenia z remontu. Budynek ma nowa elewację, wykonano również hydroblokadę, odświeżony został portal wejściowy (wykonany z piaskowca) oraz wnętrza – prezbiterium - bez ikonostasu oraz nawę główną. Wykonano roboty malarskie wraz z wymianą zawilgoconych tynków i ubytków. Pomalowano ściany i sufit za wyjątkiem nawy ołtarzowej z polichromią. Kopułę świątyni zwieńczył prawosławny krzyż. Chorągiewka, która była tam przedtem, pochodząca z 1701 roku, została umieszczona na zwieńczeniu dachu. Przeprowadzenie prac było możliwe dzięki wsparciu między innymi z funduszu kościelnego oraz dotacji od samorządu jeleniogórskiego i Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego.
Wartość zadania wyniosła 186.869 zł
Przypomnijmy - Cerkiew Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Jeleniej Górze to dawny barokowy kościół Najświętszej Maryi Panny wybudowany w 1737r. Kościół wzniesiono na na fundamentach starszego obiektu z XIII w – kaplicy "extra muros civitas", czyli położonym poza murami miejskimi. Do 1925 roku był rzymskokatolickim, potem został przekazany władzom miejskim, a następnie w 1948 roku oddany w użytkowanie Polskiemu Autokefalicznemu Kościołowi, który wyposażył ją wedle swojego obrządku i poświęcił jako cerkiew pod wezwaniem Św. Św. Apostołów Piotra i Pawła.
Znajdujące się w świątyni ikony oraz ikonostas pochodzą z początku XX wieku, a przywiezione zostały tutaj ze zniszczonych w czasie II wojny światowej cerkwi z Lubelszczyzny. Całości dopełniają współczesne freski w stylu bizantyjskim, autorstwa prof. Jerzego Nowosielskiego i prof. Adama Stalony -Dobrzańskiego. Malowidła nawiązują do stylu bizantyjskiego, ale mają oryginalny charakter. Centralne postacie polichromii to Chrystus Pantokrator i 4 Ewangelistów po jego lewej i prawej stronie.
Na zewnętrznych murach cerkwi znajdują się dwa krzyże pokutne z XVI w. z wyrytymi narzędziami zbrodni (łuk lub kusza i miecz). Są one świadectwem funkcjonowania średniowiecznego wymiaru sprawiedliwości - zbrodniarzom wyznaczano pokutę i zobowiązywano do zadośćuczynienia rodzinie ofiary, a elementem wieńczącym proces odkupienia winy i pojednania było wystawienie takiego krzyża. Cerkiew można zwiedzać przed liturgią lub wcześniejszym zaanonsowaniu się telefonicznie.