Międzynarodowy Festiwal Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA 2017

Pestka 2017

Po rocznej przerwie wraca Międzynarodowy Festiwal Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA. Projekt jest działaniem prezentującym najciekawsze zjawiska teatru i kultury awangardowej polskich i niemieckich twórców teatralnych, wszelkich form wyrazu artystycznego w tym muzyki, fotografii, performance. Kluczowym zadaniem festiwalu jest edukacja kulturalna i artystyczna, rozwijająca współpracę środowisk twórczych w obszarze transgranicznym UE. 

Festiwal PESTKA 2017 odbędzie się w dniach 28 kwietnia–03 maja 2017 w Jeleniej Górze i składać się będzie z : 
- konkursowych prezentacji teatralnych  
- mistrzowskich pokazów teatralnych  
- prezentacji muzycznych „Muzyka w Awangardzie” 
- warsztatów tematycznych połączonych z wystawami, prelekcjami oraz panelami dyskusyjnymi

Materiał TV Strimeo

 

NA WSZYSTKIE WYDARZENIA OBOWIĄZUJĄ BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI do odbioru od 28.03.2017 w kasie biletowej JCK przy ul. Bankowej 28/30. Kasa czynna od wtorku do piątku w godzinach 13.00 - 18.00 oraz na 2 godziny przed wydarzeniem.

 

Ramowy program festiwalu:

 

25.04.2017 wtorek

SALA WIDOWISKOWA / ul. Bankowa 28/30

godz. 18.00 DKF KLAPS

 

Maria Skłodowska-Curie (Marie Curie) r. Marie Noelle. Francja 2016.

Tytułowa bohaterka w znakomitej kreacji Karoliny Gruszki to przede wszystkim kobieta wolna i walcząca przez całe życie o swoją wolność. Maria nie daje się zamknąć w żadnym schemacie, nie chce być tylko kobietą, żoną, matką czy naukowcem. Owszem, chce tego wszystkiego, ale przede wszystkim chce być CZŁOWIEKIEM, istotą myślącą, posługującą się własnym rozumem i samodzielnie podejmującym decyzje. Tylko tyle – i aż tyle. Może na tym właśnie polega feminizm tego filmu i smutny znak naszych czasów, że trzeba ciągle przypominać tak oczywiste oczywistości?

 

26.04.2017 środa

SALA WIDOWISKOWA / ul. Bankowa 28/30

godz.10.00 / lekcje dramatu / spektakl zamknięty

 

PIERWSZY RAZ

Teatr Odnaleziony

 

Michał Walczak: Pierwszy raz

Reżyseria, scenografia: Łukasz Duda 

Ona: Dorota Wodzień 

On: Jakub Mieszała 

Muzyka: b-complex 

Opracowanie muzyczne i plastyczne: Magdalena Rzeszutek 

Koprodukcja: teatr odnaleziony, jeleniogórskie centrum kultury 

Mecenas: miasto jelenia góra

 

(...) Za nami najnowsza i znakomita premiera Teatru Odnalezionego - „Pierwszy raz” w reż. Łukasza Dudy, zaprezentowana na scenie  Jeleniogórskiego Centrum Kultury. 

Łukasz Duda, reżyser spektaklu, wziął na warsztat sztukę „Pierwszy raz” Michała Walczaka. Trzeba przypomnieć, że autor sztuki należy do grona najzdolniejszych dramatopisarzy młodego pokolenia. Najbardziej znane sztuki Walczaka to „Podróż do wnętrza pokoju" i „Piaskownica”, zrealizowana również przez zespół Teatru Odnalezionego w 2009 roku.

„Pierwszy raz”, podobnie jak „Piaskownica”, jest opowieścią o relacjach między dwojgiem młodych ludzi, w których budzi się seksualność. Tym razem jednak problemem jest inicjacja seksualna, czyli ten pierwszy raz. Spektakl grany jest dynamicznie w skromnej scenografii, gdzie dominują niewinna biel i róż, postrzegany jako dziecinny i naiwny.

W przedstawieniu zobaczymy dwójkę piekielnie zdolnych ludzi. Dorota Wodzień (Ona) i Jakub Mieszała (On) tworzą bardzo zgrany i autentyczny duet, na który chce się patrzeć. Odbywające się między dwojgiem bohaterów negocjacje, które mają doprowadzić do tak wyczekiwanej inicjacji seksualnej, mają w spektaklu silny rys farsowy. Ich wyreżyserowane dążenia do pierwszego zbliżenia stają się paradne, absurdalne i zdają się obśmiewać romantyczne produkcje filmowe. Zabawnie jest jednak tylko do pewnego momentu. Zatem jaki powinien być ten pierwszy raz? Spontaniczny czy dobrze zaplanowany, wręcz wyreżyserowany?(…)

Wojciech Wojciechowski Nowiny Jeleniogórskie 11 pażdziernika 2015 

 

27.04.2017 czwartek

SALA WIDOWISKOWA  / ul. Bankowa 28/30

godz. 18.00

 

DOMÓWKA

grupa STA-ART WORKSHOP JCK

 

Wiesław Myśliwski REQUIEM DLA GOSPODYNI,

Reżyseria: Łukasz Duda,

Scenografia: Wiktor Szybałdin, Łukasz Duda,

Opracowanie plastyczne: Magdalena Rzeszutek,

Dźwięk: Robert Kuryś, Piotr Pawlak,

Światło: Łukasz Izdebski,

Produkcja: Jeleniogórskie Centrum Kultury 2017

Premiera: Jelenia Góra 02.04.2017

Obsada: Julia Byszkowska, Izabela Figa, Marta Kostoń, Julia Krynicka, Małgorzata Kukiel, Paulina Łobocka,  Jagoda Maląg, Aleksandra Nizwald, Daniel Pawłowski, Kirył Pietruczuk, Iga Różalska, Szymon Stęchły, Pavel Tsurikov, Maciej Zawodny, Monika Załupska.

 

„Dramat "Requiem dla gospodyni" to pierwszy utwór literacki Wiesława Myśliwskiego ogłoszony cztery lata po powieści "Widnokrąg", uhonorowanej w pierwszej edycji Nagrody Nike.

Sztuka opublikowana najpierw na łamach październikowego numeru miesięcznika "Dialog".

W "Requiem dla gospodyni" pisarz sprawdza dzisiejsze człowieczeństwo w konfrontacji z doświadczeniem śmierci, w ludzkich postawach wobec niej. Ta konfrontacja zawiera w sobie ukryte odniesienie do największych dzieł dramatu i tragedii.”

 

Spektakl jest podsumowaniem semestralnej pracy warsztatowej, która jest prowadzona w Jeleniogórskim Centrum Kultury. Warsztat teatralny STA-ART prowadzony jest w JCK od 2007 roku. Nadrzędnym celem zajęć jest wychowanie i kształcenie poprzez teatr. Zgłębiając tajniki warsztatu teatralnego, konstrukcji scenariusza i metaforyki znaków teatralnych, młodzież uczy się analizy i rozumienia różnych systemów semiotycznych. Grupa STA-ART. zrealizowała liczne produkcje teatralne m.in. „Trzy siostry”, „Nasza klasa”, „Ruskie”, „Gra”, „WF kabaret miejski”, „Makpol”, „Kartoteka”, które z powodzeniem grane były przed jeleniogórską i dolnośląską publicznością.

 

Pamięci Marii Oziemskiej

28.04.2017 piątek

SALA WIDOWISKOWA / ul. Bankowa 28/30

godz.19.00

ZAPOLSKA SUPERSTAR (czyli jak przegrywać, żeby wygrać) /

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu

 

reżyseria: Aneta Groszyńska
tekst i dramaturgia: Jan Czapliński
scenografia i kostiumy: Tomasz Walesiak
muzyka: Marcin Liweń
choreografia: Katarzyna Zielonka
inspicjent: Iwona Skiba

obsada: Sara Celler-Jezierska, Irena Sierakowska, Joanna Łaganowska, Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski

 

Pamiętamy ją głównie jako autorkę „Moralności pani Dulskiej”, ale swoją biografią, ilością pozostawionych tekstów, talentem i skalą zainteresowań – mogłaby obdzielić kilku artystów.

Nie opowiadała o Historii, a o historiach – o tym, co wspólne nam wszystkim, o prostych, życiowych sprawach, śmiesznostkach, małych tragediach.

Przełom wieku XIX i XX nie był łatwym czasem dla kobiety, która postanowiła mieć własne zdanie. Artystka wyśmiewana, bagatelizowana, walcząc z chorobą i nędzą, parła do przodu. Swoim życiem postawiła nam niesłabnące wyzwanie – nie poddawać się. Awanturować. Walczyć o swoje. Wygrywać porażki.

Transmitowała głos pokrzywdzonych. Piętnowała krzywdy wyrządzone wykluczonym swojego czasu. Nie oglądała się na resztę. Traktowała wolność jako najwyższą wartość.

 

Spektakl zakwalifikowany został do FINAŁU 22. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Spektakl uczestniczył w programie TEATR POLSKA 2016.

Sara Celler-Jezierska, Joanna Łaganowska i Irena Sierakowska za role w „Zapolskiej Superstar…” otrzymały wyróżnienie aktorskie na XVI Festiwalu Dramaturgii Współczesnej RZECZYWISTOŚĆ PRZEDSTAWIONA Zabrze 2016.

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 21.00

PANEL DYSKUSYJNY / Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Kamil Radomski

 

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 22.00 / koncert

 

SALK

Marcelina Rybska

Michał ,,Mamut” Sarapata

Mateusz ,,Majster” Sarapata

Kamil Kwidziński

 

Co to SALK?

SALK zaistniał w pokoju, dosłownie. Pełna nazwa: Selkie & Lighthouse Keepers, stworzona została w tym samym pomieszczeniu, w którym w dalszym ciągu powstają pierwsze szkice utworów.

Czego oni chcą?

Chcą Was zabrać na chwilę w inny świat. W świat kompletny, w którym można posłuchać, ale też dotknąć i poczuć. Chcą udowodnić, że polska piosenka może być wciąż dobrą piosenką. Chcą udowodnić, że pizza ze szpinakiem to najlepsza pizza.

Tutaj zaczyna się historia. Trochę magiczna, trochę zamglona, ale w gruncie rzeczy bardzo prosta.

 

29.04.2017 sobota

 

KSIĄŻNICA KARKONOSKA / ul. Bankowa 27

godz. 15.00 / wykład

 

PROF. MIROSŁAW KOCUR - KOBIETA W TEATRZE

W antycznym teatrze aktorami byli wyłącznie mężczyźni, ale żadna sztuka nie mogła się obyć bez postaci kobiecej. Podobnie w średniowiecznej Japonii, szekspirowskiej Anglii czy operze pekińskiej? Kim były te postaci kobiece? Portretami żywych osób czy projekcjami męskich kompleksów? Kiedy scenami zawładnęły aktorki? Co nowego wniosły do sztuki? A kim jest kobieta w teatrze współczesnym? To tylko kilka z pytań, na które spróbuję odpowiedzieć podczas multimedialnego wykładu.

 

Prof. Mirosław Kocur propaguje interdyscyplinarne podejście do studiów nad sztuką teatru i performansami kulturowymi. Wykłada na Uniwersytecie Wrocławskim i w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego. W rekonstrukcjach źródeł i wczesnych dziejów teatru powszechnego korzysta, jako absolwent Politechniki Wrocławskiej (1979), z najnowszych odkryć nauk ścisłych. Teatrologię i performatykę łączy z antropologią, neurologią, biologią, archeologią i kogniwistyką. Bierze też czynny udział we współczesnym życiu teatralnym, jako krytyk pisma „Teatr” i portalu www.teatralny.pl. Opublikował pięć monografii, jest redaktorem serii „Interdisciplinary Studies in Performance” w wydawnictwie Peter Lang. Dwukrotnie otrzymał grant od Fundacji Fulbrighta,. Prowadził badania naukowe nad performansami kulturowymi w wielu krajach świata, od Grecji i Włoch po Gwineę Bissau, Tybet i Madagaskar. Jego najnowszy autorski projekt „Źródła teatru” dostępny jest w Internecie w domenie publicznej: www.zrodlateatru.pl.

 

HANGAR / ul. Łomnicka - Lotnisko

godz.17.00

 

01001

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie Wydział Lalkarski we Wrocławiu

Reżyseria: Wojciech Brawer

Obsada: Karolina Bartkowiak, Paweł Bernadowski, Piotr Michalczuk, Weronika Pawlik, Krzysztof Paździora, Jacek Schmidt, Katarzyna Wolak, Anna Wieczorek, Anna Zachciał

 

Jedno pomieszczenie.

9 postaci.

Pozbawionych tożsamości.

Niepozbawionych przeszłości.

Każda z nich napiętnowana przez inną dysfunkcję.

Co jeśli jedynym sposobem na pokonanie własnej słabości jest pogodzenie się z nią?

 

Projekt „01001” skupia się wokół poszukiwań nowych środków wyrazu w teatrze formy.

W widowisku pozbawionym słów i linearnej fabuły, młodzi twórcy skupiają się na budowaniu tożsamości scenicznej w oparciu o formę plastyczną jaką jest maska.

 

SALA NOVA / ul.1 maja 60

godz. 18.30

 

ZIEMIA NICZYJA

Teatr Merlin Puppet Theater

 

Koncepcja: Merlin Puppet Theatre

Reżyser: Dimitris Stamou

Twórcy lalek i kostiumów: Dimitris Stamou, Demy Papada

Ruch lalek: Demy Papada, Dimitris Stamou

Scenografia: Merlin Puppet Theatre

Muzyka: Konstantinos Stamou

Oświetlenie: Merlin Puppet Theatre

Zdjęcia: Merlin Puppet Theatre

 

Sen, kreatywność i siła wyobraźni w kontrze wobec rzeczywistości, widziane oczami stracha na wróble, samotnej istoty, na wieki osadzonej w jednym punkcie... bez perspektyw, bez szans na ucieczkę z otoczenia, którego nie wybrał...

Tytułowy „nikt“ nie różni się zbytnio od każdego z nas... albo też różni się bardzo...

Nikt otwiera oczy i odkrywa świat. Jest nim rozczarowany, więc postanawia uczynić go lepszym.

Ściska świat mocno i wszystko zaczyna się od początku...

Ziemia niczyja to ten wielki mały kawałek, który stanowi nawiązanie do każdego wolnego człowieka. To jego świat wyobrażony, któremu nie można wyznaczyć granic, kupić go ani sprzedać, zabrać ani najechać.

„... Aż na koniec poczułem... i niech mówią, że jestem szaleńcem... że Raj powstaje z niczego...“

Odysseas Elytis

Wizualne przedstawienie lalkowe Merlin Puppet Theatre. Efekt tworzą lalki stołowe i przedmioty w połączeniu z różnorodnymi mediami optycznymi.

 

SALA WIDOWISKOWA / ul. Bankowa 28/30

godz. 20.00

 

NOMADKA,

Teatr Amareya

 

Koncept, reżyseria: Katarzyna Pastuszak

Ruch: Katarzyna Pastuszak, Magdalena Jędra, Daniela Komędera

Wykonanie: Louise Fontain, Magdalena Jędra, Katarzyna Pastuszak, Aleksandra Śliwińska, Monika Wińczyk, Daniela Komędera

Video: Katarzyna Pastuszak, Louise Fontain, Anna Kalwajtys

Muzyka na żywo: Joanna Duda

 

Główną osią projektu „NOMADKA” jest prawdziwa historia Louise Fontain, która urodziła się na Grenlandiii, jako dziecko, wraz z tysiącami innych dzieci, została deportowana do Danii. Był to element duńskiego projektu rządowego, mającego na celu re-edukację młodych Grenlandczyków, aby stali się „prawdziwymi” Duńczykami. W efekcie splotu wydarzeń, Louise Fontain przez wiele lat żyła na wygnaniu. Nie wróciła do Grenlandii po roku, jak inne dzieci, ale po wielu latach. Zapomniała swój rodzimy język i straciła kontakt ze swoją rodziną. Po wielu latach powróciła na Grenlandię i zaczęła odbudowywać utracone więzi ze swoimi bliskimi i swoją ojczyzną.

Celem projektu „NOMADKA” jest podjęcie dyskusji na temat kobiecości, wygnania, przesiedlenia i dyskryminacji oraz zwrócenie uwagi na problem „inności”, która często ulega stygmatyzacji i stereotypizacji. Na poziomie teoretycznym, projekt odnosi się również do koncepcji płynności ludzkiej tożsamości sformułowanej przez Rosi Braidotti (koncepcja “nomadycznego podmiotu”).

Spektakl „NOMADKA” prezentowany był m.in. podczas 11.International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio i w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii oraz w Teatrze Narodowym Grenlandii w Nuuk. W 2015 Katarzyna Pastuszak była nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” za reżyserię spektaklu „Nomadka”.

„(…) Oto przypowieść polsko-norweska o wędrujących kobietach (…). „Nomadka” to udany i czytelny projekt zbudowany z wielu elementów, które jednak nie zaciemniają obrazu, tylko go nasycają i pozycjonują. To artystyczno-badawczy projekt, niemal laboratorium, po którym błąkają się kobiety. (…) Konsekwencja metody, obrazu i rytmu w spektaklu sytuuje go wysoko w propozycjach offowych. Pastuszak ambitnie podeszła do narracji, wprowadzając na scenę osiem bohaterek, dała jednak czas widzowi na „pacyfikację” przestrzeni, na oswojenie się z czasem scenicznym. [Katarzyna Wysocka, port kultury.pl]

 

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 21.00 PANEL DYSKUSYJNY Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Kamil Radomski

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 22.00 / koncert

 

GOORAL

Gooral is…

Gooral, czyli Mateusz Górny, to urodzony w Bielsku-Białej producent muzyczny, który zasłynął dzięki oryginalnemu łączeniu muzyki elektronicznej, drum’n’bass i dubstepu z etniczną muzyką góralską.

Psio Crew

Prawdziwą popularność Gooralowi przyniósł Psio Crew – czyli elektro-góralska kapela, którą założył w 2004 r. razem z Maciejem ‘Kamerem’ Szymonowiczem i z którą wydał krążek ‘Szumi Jawor Soundsystem’. W 2008 r. Gooral odchodzi z zespołu po to, by w 2015 r. wrócić i reaktywować zespół

Ethno Elektro

To co się działo do tej pory wokół Goorala to jeszcze jednak nic w porównaniu z tym jaki szał nastąpił wokół niego po wydaniu debiutanckiej płyty Ethno Elektro w 2011 r., na której znalazło się 14 kawałków, w tym największy hit Goorala – ‘Karczmareczka’.

Better Place

2014 to rok wydania kolejnej płyty – ‘Better Place’, którą Gooral wydał wraz ze swoim menedżerem Łukaszem Adamczewskim we własnej wytwórni Kardiogram Tunes. Płyta przypieczętowała ówczesną współpracę z wokalistką Anną Wiosną Rogowską, Maciejem Szymonowiczem i Piotrem Gawronem

Krakowiacy i Górale

W drugiej połowie 2015 roku Gooral dostał zaszczytne zaproszenie stworzenia muzyki do spektaklu Wojciecha Bogusławskiego „Krakowiacy i Górale” wystawianego w Teatrze Polskim w Poznaniu. To bardzo ciekawe doświadczenie w karierze Goorala swoją premierę miało 19.12.2015 r.

Khabaya

Obecnie Gooral zaprasza wszystkich serdecznie na premierę jego najnowszej płyty pt. ”Khabaya” co w języku marokańskich górali znaczy tajemnica. Na płycie usłyszeć można Adriannę Styrcz, Anne Bajkę Antonik, Macieja Szymonowicza czy Piotra Gawrona.

Dorobek muzyczny

W swoim dorobku Gooral ma występy m.in. na: Sziget Festival, Colours of Ostrava, Before Tauron Nowa Muzyka, Open’er Festiwal, Live Festival, Przystanek Woodstock, Orange Warsaw Festival czy Exit. Gooral udźwiękowił też film Franka Hurleya ‘South’ z 1919 r.

 

30.04.2017 niedziela

HANGAR / ul. Łomnicka - Lotnisko

godz. 17.00

WHY DON’T YOU LIKE SADNES?

Teatr Dada von Bzdülöw

 

koncept i wykonanie: Katarzyna Chmielewska

współpraca artystyczna: Anna Steller

muzyka na żywo: Radek Duda

światła: Michał Kołodziej

projekt graficzny: Maciej Salamon

produkcja: Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska

 

Spektakl jest subtelną podróżą przez labirynt stanów emocjonalnych, którą można porównać do przechodzenia z pokoju do pokoju. Każdy z tych pokoi nasycony jest innym odcieniem i bywa, że wchodząc do jakiegoś z nich odkrywamy nie po raz pierwszy, że jest nam cholernie smutno. Otulamy się tym smutkiem jak kołderką i nie śpieszymy się by spod niej wyjść. Melancholia wywołuje spowolnienie, dzięki któremu możemy z uwagą przyjrzeć się wszystkiemu, a przeżywając ten stan jednocześnie staramy się złapać do niego dystans, by móc z nową energią otworzyć kolejne drzwi.

 

SALA NOVA / ul. 1 maja 60

godz. 18.30

 

LAMENTACJE

Teatr Politechniki Warszawskiej

 

reżyseria, opracowanie muzyczne i wokalne: Hanna Klepacka
współpraca reżyserska, adaptacja tekstu: Grzegorz Sierzputowski
scenografia i kostiumy: Agnieszka Kaczyńska
oprawa graficzna, asystent scenografa: Katarzyna Wierzchnicka
światło: Karol Rothkaehl
montaż dźwięku, obsługa: Jan Zajączkowski
make-up: Szkoła Wizażu Beauty Art
stylizacje fryzur: Jaga Hupało Born To Create

Obsada: Malwina Giedyk, Kalina Rzeźnik, Weronika Borejko 

 

Spektakl „Lamentacje” oparty jest na dramacie Krzysztofa Bizio „Lament”.

Przedstawia on historie trzech kobiet nie potrafiących odnaleźć się we współczesnej rzeczywistości. Samotność, niepohamowana chęć posiadania oraz niemożliwość pogodzenia się z samą sobą to jedynie część problemów, z którymi przyjdzie się zmierzyć bohaterkom. Czy ich lament jest zwiastunem nieuniknionego obłędu? A może uda im się wyjść z tej walki zwycięsko?


Grudniowy Artystyczny Przegląd Akademicki 2015 (GAPA) – Wyróżnienie dla Malwiny Giedyk – spektakl „Oświadczyny”

Grudniowy Artystyczny Przegląd Akademicki 2015 (GAPA) – I miejsce dla spektaklu „Oświadczyny”

VIII Ogólnopolski Festiwal Teatralny Olsztyn 2015 – spektakl „Tiramisu

"Grand Prix IV Festiwalu Teatrów Studenckich „START” dla Teatru Politechniki Warszawskiej za spektakl „Lamentacje”.

 

SALA WIDOWISKOWA / ul. Bankowa 28/30

godz. 20.00 - BUM,

Teatr Realistyczny

 

Scenariusz i reżyseria: zespół

Występują: Anna Sadowska, Katarzyna Pągowska, Ilona Paluchowska, Iwona Konecka
Teksty: zespół, Mariusz Babicki
Muzyka: grupa Alles (Marcin Regucki i Paweł Strzelec)
Wizualizacje: Piotr Magdziarz
Głos: Wojciech Jaworski

BUM to opowieść o wartościach - ich kryzysie, słowach pozbawionych znaczenia. O walce o wartości i o ich ciągłym zapominaniu. Czasem nieumyślnym, często jednak celowym, gdy na przeciwnej szali stają własne korzyści - społeczne uznanie, wygoda, bezpieczeństwo, święty spokój. 
W strachu przed rysującą się w ciemnych barwach przyszłością, w determinacji do realnego działania, w głupocie oślepiającej diagnozę teraźniejszości i analizę konsekwencji i wreszcie - w półsennej malignie - cztery bohaterki postanawiają dokonać tego, co nie do pomyślenia…

Spektakl zrealizowany w ramach konkursu Teatru Ósmego Dnia - OFF: Premiery Prezentacje 2016
Spektakl zrealizowany w ramach Akademii Teatru Alternatywnego, organizowanej przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Kana i Teatr Brama w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016."

 

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 21.00 PANEL DYSKUSYJNY / Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Kamil Radomski

 

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 22.00 / koncert

 

ROSALIE

Rosalie - pochodzi z Berlina, ale większość życia spędziła w Poznaniu. W swojej muzyce miesza inspiracje brzmieniem amerykańskiego r&b i hip-hop'u lat '80/'90 z zamiłowaniem do nowej elektroniki.

 

Pierwszy singiel artystki, wyprodukowany przez Mateusza Gudela „This Thing Called Love” spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem, szybko przekraczając liczbę 20 000 wyświetleń na YouTube. Kolejne utwory (gościnne „Watching You” z Mentalcutem i solowe „Do It Right” i „123”) zaowocowały również dużym zainteresowaniem ze strony mediów muzycznych i pierwszymi występami na żywo.

Pod koniec zeszłego roku portal Brand New Anthem uplasował artystkę w pierwszej trójce najlepiej zapowiadających się polskich artystów w 2016, a już w kwietniu Rosalie zagra na showcase'owym festivalu Spring Break.

 

01.05.2017 poniedziałek

HANGAR / ul. Łomnicka - Lotnisko

 

godz. 17.30 - POLONEZ ALLA POLACCA NA NIEMIECKĄ NUTĘ,

Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie Wydział Teatru Tańca w Bytomiu

 

na podstawie GERMANÓW Heinera Muellera

reżyseria: Seb Majewski

muzyka: Ryszard Wagner, Ernst Busch, Jan Sebastian Bach, Arvo Part, Bent, David Bowie

obsada: Paulina Gogol, Wojciech Kozak, Katarzyna Koziorz, Paweł Kozłowski, Oscar Mafa Bartłomiej Mieszczak, Aleksandra Nowakowska, Paulina Nowicka, Izabela Perez, Anna Szpaczyńska, Nicol Wesołowska

 

Przedstawienie POLONEZ ALLA POLACCA powstało na motywach twórczości Heinera Muellera, a szczególnie dramatu GERMANIE i jest kontynuacją egzaminu z przedmiotu sceny na III roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie.

Jest wypowiedzią młodych ludzi wobec utopijnych z punktu widzenia dzisiejszej rzeczywistości kategorii jak: komunizm i socjalizm, demokracja ludowa, kolektywność, klasa społeczna, internacjonalizm oraz równość. Spektakl jest próbą rozmowy na temat skomplikowanej wojennej i zimnowojennej historii {okresu 1944 – 1989} na warunkach ludzi, którzy tego okresu nie doświadczyli, a rezonują w nich wspomnienia oraz narracje rodziców / dziadków.

Spektakl jest wyzwaniem skierowanym do pokoleń żyjących w okresie peerelu jak również do tych urodzonych w dzisiejszych liberalno – kapitalistycznych warunkach.

POLONEZ ALLA POLACCA nie jest przestrogą, bo nie ma takich ambicji.

I nie powinien być jednoznacznie formułowanym komunikatem.

Interesuje nas przede wszystkim próba nazwania dawnych fantazmatów oraz uzmysłowienie ich nieustannej, szkoda / całe szczęście, aktualności.

Ważnym aspektem naszego przedstawienia jest popularyzowanie twórczości Heinera Muellera – wybitnego dramatopisarza i obserwatora. I pomimo tego, że świat do którego należał Mueller, zdaje się ostatecznie przeminął, to również nasza codzienność, zmieniająca się pod wpływem prawicowej rewolucji {czy już rewolucji ?}, może za chwilę okazać się przeszłością.

 

SALA WIDOWISKOWA  / ul. Bankowa 28/30

godz. 19.00 - MAD WOMEN

Teatr Współczesny w Szczecinie 

 

Natalia Mołodowiec: Mad Women

reżyseria: Barbara Wiśniewska

scenografia: Karolina Fandrejewska

reżyseria światła: Paulina Góral

obsada:

Magda – Menedżerka Projektu: Magdalena Myszkiewicz

Agnieszka – Opiekunka Klienta: Ewa Sobczak

Ewa – Autorka Tekstów Reklamowych: Barbara Lewandowska

Monika – Menedżerka Produktu: Maria Dąbrowska

Anna – Specjalistka ds. Reklamy: Magdalena Wrani-Stachowska

Opis:

Agencja reklamowa najwyższego szczebla obsługująca ważnych klientów. Pięć kobiet u władzy, z silną potrzebą dominacji i kontroli. Spotykają się na zebraniu w sprawie stworzenia kampanii nowego leku dla kobiet, który będzie rewolucyjną konkurencją dla Xanaxu. Wchodząc w role odbiorców kampanii, dowiadują się o sobie znacznie więcej niż mogły przypuszczać.

Idea spektaklu:

Punktem wyjścia do zarysowania akcji dramatu „Mad Women” jest kultowy amerykański serial „Mad Men” - serial o agencji reklamowej, w której prym wiodą mężczyźni – perfekcyjnie ubrani i ufryzowani, „białe kołnierzyki”, dla których tłem są kobiety pełniące niskie role w hierarchii firmy. Natalia Mołodowiec w przestrzeni agencji reklamowej współczesnej, bliższej polskim realiom, umieszcza kobiety. Poprzez dramat zadaje pytanie: jaki świat, po wszystkich przełomach, z którymi się spotkaliśmy, budują współczesne kobiety? Jakie wzorce zachowań kultywują w systemach pracy stworzonych niegdyś przez mężczyzn? Jak wygląda relacja ich sfery publicznej i prywatnej? Siłą spektaklu jest jednak nie tyle fabuła, osnuta na zabawie językowymi kliszami, a potencjał performatywny spektaklu: rozsadzanie ról płciowych i masek poprzez ruch, muzykę, niesamowitą aktorską energię oraz sceny pozornie pozostające na marginesie opowieści.

 

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 21.00 PANEL DYSKUSYJNY / Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Kamil Radomski

 

02.05.2017 wtorek

SALA NOVA / ul.1 maja 60

godz. 17.30 TOODRYTOCRY

Theaterkollektiv Sanierte Altbauten

 

reżyseria: Sanierte Altbauten,

obsada: Eva Hintermaier and Sarah Kindermann

 

TOODRYTOCRY jest przedstawieniem teatralnym i wynikiem rezydencji w Theaterhaus Hildesheim w 2016 r. Pochyla się nad związkiem kobiecości i cieczy, które historycznie były postrzegane jako zagrożenie i przedstawia ich wpływ na koncepcję „ciał rasy“ oraz żołnierzy-mężczyzn.

Znaczna część przedstawienia dotyczy mitologicznych reprezentacji kobiet, takich jak nimfy, rusałki, syreny i innych archetypów łączących kobiecość i wodę. Metafory potopu, burzy, bagnisk i fal często stosuje się, by jednocześnie zdyskredytować i dodać kobiecych cech wrogowi, który jest postrzegany jako zagrożenie dla męskiego ciała narodu lub raczej jego konstrukcji.

Poruszając się pomiędzy dwoma odrębnymi planami reprezentacji, dwie aktorki umieszczają w centrum swoje własne ciała, przekształcając je w konglomerat etykietek i przypisań. Przyjmują rolę syren i marmurowych figur, badają obrazy ciała i redukują je do absurdu. TOODRYTOCRY to kontynuacja dwóch wcześniejszych przedstawień koncentrujących się na mechanizmach kolektywnych wyróżnień.

 

Grupa Sanierte Altbauen została założona w Hildesheim przez Evę Hintermaier i Sarah Kindermann. Wspólnie opracowują przedstawienia teatralne, instalacje przestrzenne i video, zwykle zajmując się jednym centralnym tematem w kilku projektach.

Feminizm intersekcjonalny jest stałym tematem ich pracy, której innym kluczowym elementem jest relacja pomiędzy nimi jako nie tylko aktorkami, ale przyjaciółkami. Dzięki użyciu narzędzi teatralnych proces kreatywny wiąże pojawiające się pytania i narastające konflikty.

Od 2016 r. Sanierte Altbauten bierze udział w programie mentorskim berlińskiego Programu Sztuk Performatywnych. Ich kolejna premiera odbędzie się w Ballhaus Ost w Berlinie w marcu 2018 r.

 

SALA WIDOWISKOWA  / ul. Bankowa 28/30

godz. 19.00 OJCZE NASZ,

Teatr Kombinat

 

„OJCZE NASZ” wg tekstu Artura Pałygi (z fragm. „Ślubu” Witolda Gombrowicza)

reżyseria i scenografia - Katarzyna Baraniecka

dźwięk - Marek Otwinowski

kostiumy - Maryna Wyszomirska

ruch sceniczny - Ewelina Ciszewska

projekcje video - Jakub Lech

reżyseria światła – Robert Baliński

obsada: Katarzyna Baraniecka, Klaudia Kąca-Jasic, Rafał Kronenberger, Jurek Mularczyk, Michał Wolny, Robert Wrzosek

 

Spektakl "Ojcze nasz" opowiada o trudnej relacji syna z ojcem. W tekście Artura Pałygi pobrzmiewają echa Kafkowskiego "Listu do ojca". Treść sztuki wypełniają pojedyncze sceny bądź obrazy z przeszłości, w których pojawiają się poszczególne postaci zapamiętane oczami małego Frania – głównego bohatera, a zarazem narratora całej opowieści. Śmierć ojca, od której rozpoczyna się spektakl, nadaje rytm warstwie narracyjnej sztuki. Jesteśmy świadkami misterium odprawianego przez Frania, który jest tu też niejako mistrzem ceremonii. Niczym guślarz wywołuje duchy, demony swojego dzieciństwa, aby rozprawić się z nimi raz na zawsze. Przedstawiona sytuacja rodzinna jest także symbolicznym obrazem życia jednostki w systemie totalitarnym, w którym jeden człowiek stawia się w pozycji wszechmocnego władcy i rości sobie prawo do decydowania o życiu i śmierci podległych mu jednostek, które poprzez swoją bierność niejako sankcjonują rządy owego „boga”.

 

 

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 21.00 PANEL DYSKUSYJNY / Spotkanie z twórcami / Panel poprowadzi Kamil Radomski

 

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 22.00 / koncert

 

SERALEEZ

Christine Seraphin – śpiew

Jonathan Strauch – saksofon altowy

Christian Keymer – klawisze, sampler

Phillip Oertel – gitara basowa

Stephan Salewski – perkusja, sampler

 

Czworo muzyków jazzowych drezdeńskiej sceny muzycznej połączyła miłość do hiphopowych bitów. Skład uzupełniła kipiąca emocjami piosenkarka i autorka tekstów Christine Seraphin z NYC. Po kilku latach poszukiwań perfekcyjnej mieszanki niuansów, pośród organicznych saksofonowych linii Jonathana Straucha, masywnych low-end basowych groove'ów Philipa Oertela, perkusyjnych bitów Stephana Salewskiego i migoczących krajobrazów kreowanych przez klawiszowca Christiana Keymera narodziła się grupa SERALEEZ. Budując dźwięki z połączenia lirycznych melodii i mocnego głosu Christine Seraphin, jazzy harmonii i zaawansowanej struktury utworów, grupa tworzy hommage dla założycieli starej szkoły, jednocześnie gnając w stronę nieodkrytych terytoriów. Mający się niebawem ukazać debiutancki album soulowy grupy „Good Life“ (Agogo Records) był już wielokrotnie wzmiankowany i chwalony w licznych stacjach radiowych (Berlin FM, Radio 1, Funkhaus Europa), magazynach (Jazzthing, Jazzpodium) i recenzjach online. Aktualnie grupa SERALEEZ związała się z Berlinem, wyruszając stamtąd regularnie na krajowe i zagraniczne tournee, by dotrzeć zarówno do wyrafinowanych słuchaczy, jak i tych, którzy czują naturalną potrzebę ruchu w rytm muzyki.

 

03.05.2017 środa

SALA NOVA / ul.1 maja 60

godz. 14.00

Pokaz warsztatowy: CZYTANIE KONSTYTUCJI 3 MAJA

 

KLUB KWADRAT / ul. Bankowa 28/30

godz. 16.00

MIKOŁAJ ROZNERSKI - Z off-u do mainstreamu - kobiety rządzą! Spotkanie z Mikołajem Roznerskim, Katarzyną Pawłowską i Maciejem Adamczykiem poprowadzi Kamil Radomski

 

Mikołaj Roznerski - urodzony 6 grudnia 1983 we Wrocławiu.

W latach 2007-2011 Mikołaj Roznerski był zawodowo związany z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie. W latach 2003 - 2005 aktor niezależnej Sceny Witkacego we Wrocławiu. Ten rozdział Mikołaj uważa za bardzo ważny w swojej drodze artystycznej, bo rozpoczął jego przygodę z teatrem. Mógł tam robić wszystko, rozwijając dzięki temu swoją wyobraźnię aktorską.

W 2011 roku przeprowadził się do stolicy i od tamtej pory rozpoczął współpracę z warszawskimi teatrami. Gra gościnnie w Teatrze na Woli i Teatrze Scena Prezentacje. Występował też na deskach Teatru Polskiego w Warszawie i The Mermaid Theatre w Londynie w spektaklu "Chopin musi umrzeć”.

Dziś Mikołaj należy do grona najbardziej obiecujących aktorów młodego pokolenia i dostaje coraz więcej propozycji, lecz sam ma dystans do popularności i zainteresowania swoją osobą.

 

SALA WIDOWISKOWA  / ul. Bankowa 28/30

godz. 18.00 PIĘKNIE ŁADNIE,

Teatr Porywacze Ciał

 

Scenariusz i reżyseria: Maciej Adamczyk

Wykonawca: Katarzyna Pawłowska

Muzyka: Natalia "Natsq" Markowska

 

Premiera: czerwiec 2016 Międzynarodowy Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu

Spektakl "Pięknie ładnie" jest drugim po "OUN" monodramem Katarzyny Pawłowskiej, zrealizowanym pod szyldem Teatru Porywacze Ciał, jednej z najważniejszych niezależnych grup teatralnych w Polsce.

 

Teatr Porywacze Ciał istnieje od 1992 roku. Tworzą go absolwenci wrocławskiej PWST – Katarzyna Pawłowska i Maciej Adamczyk, czyli zawodowi aktorzy, którzy w swojej prywatnej scenie pełnią również funkcję dramaturgów i reżyserów. Teatr współpracuje z muzykami, plastykami, filmowcami oraz artystami maści nieokreślonej.

Posługują się strategią parodii i pastiszu, używają znaków i symboli kultury współczesnej, zestawiają teksty literackie z wulgaryzmami, arcydzieła z kiczem. Tworząc w swoich przedstawieniach nastrój prowokacji myślowej, językowej i formalnej, tropią „mitologie codzienne”, które wytworzyło i wciąż na nowo tworzy współczesne społeczeństwo. Swoimi działaniami dają wyraz istnienia kultury karnawałowej, którą cechuje pluralizm przekonań, stylów życia, form zachowań i zarazem zachwianie uniwersalnych wartości. Pokazują człowieka współczesnego, którego tworzą zdegradowane mity i popęd, człowieka o zachwianej tożsamości. W swoich spektaklach twórcy mierzą się z mitami pop kultury, kpią z nich, przedrzeźniają je, a jednocześnie pokazują jak dalece są przez nie ukształtowani. To współcześni manieryści, którym nieobca jest postawa ironistów, prowokatorów i ekscentryków.

 

JURY Międzynarodowego Festiwalu Teatrów i Kultury Awangardowej PESTKA 2017 

 

KAROLINA MARCINIAK

Rocznik 1983. Absolwentka Komunikacji Wizerunkowej na Uniwersytecie Wrocławskim, Zarządzania w Kulturze na wydziale Kulturoznawstwa w Dolnośląskiej Szkole Wyższej i Wrocławskiego Studium Kształcenia Animatorów Kultury. W latach 2008-2010 Specjalista d/s PR w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, 2010-2013 – we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, od 2014 roku producent projektów performatywnych takich jak MOSTY, PRZEBUDZENIE – Ceremonia Otwarcia, FLOW oraz NIEBO – Ceremonia Zamknięcia Programu w Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Jeden z głównych organizatorów trzech ostatnich edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego DIALOG – WROCŁAW. W latach 2003-2009 aktorka niezależnej Sceny Witkacego we Wrocławiu. Kreatorka przestrzeni, wizerunku instytucji i animatorka działań kulturalnych. Wysoki poziom adrenaliny to jej ulubiony stan.

 

KAMIL RADOMSKI

Dziennikarz kulturalny. Pracuje w Programie Drugim Polskiego Radia. Razem z prof. Dariuszem Kosińskim i Dorotą Buchwald z Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego przygotowywał Mówioną Encyklopedię Teatru Polskiego. Pisał recenzje dla e-teatr.plw ramach Nowej Siły Krytycznej. Studiował we Wrocławiu i w Warszawie, głównie filozofię. Kiedyś w wolnych chwilach tłumaczył artykuły naukowe, dzisiaj tańczy tango. Entuzjasta twórczości Davida Fostera Wallace’a i Roberto Bolaño. Urodził się i wychował w Jeleniej Górze. 

 

RALPH OEHME

Ralph Oehme urodził się w 1954 r. w Geithain/Sa.

Studiował teatrologię i pracował jako pedagog teatralny w Lipsku.

W latach 1986–1989 kierował Kameralnym Teatrem Muzycznym w Lipsku, a od 1987 r. jest niezależnym pisarzem i reżyserem; ponadto wykłada gościnnie aktorstwo w Wyższej Szkole Muzyczno-Teatralnej im. Felixa Mendelssohna - Bartholdy'ego w Lipsku, w Wyższej Szkole Sztuki Aktorskiej im. Ernsta Buscha w Berlinie i na Akademii Sztuk Teatralnych w Lipsku i Delitzsch.

Jest autorem cenionych inscenizacji w Halle, Brunico (Włochy), Lipsku, Bremie, Rudolstadt i Bautzen. Napisał liczne sztuki teatralne, libretta operowe, słuchowiska i scenariusze.

W 1990 r. Ralph Oehme otrzymał nagrodę Hörspielpreis der Kriegsblinden za słuchowisko „Stille Helden siegen selten“. W 1997 r. otrzymał Stypendium Literackie Kraju Związkowego Saksonia oraz Lipskie Stypendium Literackie. W 2012 r. został uhonorowany nagrodą dramatyczną miasta Linz, a w 2017 r. został laureatem konkursu na sztukę „Lausitzen“

 

NA WSZYSTKIE WYDARZENIA OBOWIĄZUJĄ BEZPŁATNE WEJŚCIÓWKI do odbioru od 28.03.2017 w kasie biletowej JCK przy ul. Bankowej 28/30. Kasa czynna od wtorku do piątku w godzinach 13.00 - 18.00 oraz na 2 godziny przed wydarzeniem.

Galeria: 

Grupa:

 

Kalendarz FB